skip to Main Content

Voiko rekrytoinnin tulevaisuutta ennustaa analysoimalla menneisyyttä?

Vastikään luimme Hesarista ansiokkaan jutun www:n 30-vuotisesta taipaleesta *). Kulmakarvat kohosivat ja kasvoille kirposi emojimainen ooh-ilme – miten paljon teknistä kehitystä ihmismuistin aikajanalla onkaan tapahtunut.

Antaako menneisyyden analysointi eväitä tulevaisuuden ennustamiseen? Voiko kehityksen vauhtia  arvuutella? Kevätpörriäisessä pienet koululaiset ennustivat tulevaisuutta. Yhden mielestä silloin ajetaan hevoskärryillä. Voiko kehitys kehittyä taaksepäin? Palaammeko maanläheiseen tekemiseen, käymmekö ympäri ja yhteen vai miten se nyt ilmaistiinkaan?

Ennen oli erilaista, millaisia on huomenna?

Businesslike on perustettu 27 vuotta sitten, vain muutama vuosi www:n syntymisen jälkeen. Ei ollut tietotekniikkaa, nettiä eikä somea. Palveluja markkinoitiin HPY:n keltaisilla sivuilla, tilaukset lähetettiin faxilla ja puhelin ei todellakaan kulkenut taskussa tai käsilaukussa.

Perustamisvuonna 1992 Neuvostoliitto oli juuri hajonnut, pankkikriisi oli aluillaan ja ennennäkemätön konkurssiaalto pyyhki Suomen yli. Vuoden aikana 7000 yritystä teki konkurssin.

Loppuvuodesta 1992 Kauppakamarilehdessä haastateltiin uusia yrittäjiä ja juttu otsikoitiin: Toimialapalvelussa jo nousun merkit? Todellisuudessa lasku oli vasta alussa! Niin vaikeaa oli tulevaisuuteen katsominen silloin ja sellaista se lienee nytkin.

Byrokratiaa purettiin silloin ja sitä tehdään edelleen

Työnvälityksessä valtiolla oli monopoliasema, henkilöstöpalvelualan yritykset saivat välittää henkilöstöä vain alle kuuden kuukauden vuokratyösuhteisiin. What? Tätä eivät nuoremmat alalla toimijat tiedä, eivätkä muista todennäköisesti asiakkaatkaan. Lisäksi tarvittiin elinkeinolupa, joka anottiin työministeriöltä. Vuokratyön välittäminen ilman lupaa olisi saattanut tietää vankilaa.

Rekrytointi-ilmoittelua off-linessa

Toimistossa napsuivat IBM:n vihreät pallokoneet ja työpaikkailmoitus laitettiin kertaluonteisesti Helsingin Sanomiin. Ilmoittaminen maksoi mansikoita, mutta toisaalta yksikin vaatimaton ilmoitus tuotti niin paljon hakijoita, että hakijajono täytti toimiston rappukäytävän kerros kerrokselta aamusta iltapäivään usean päivän ajan. En tiedä pitäisikö näitä aikoja muistella kaiholla vai kauhulla, tai edes vertailla nykypäivän online-maailmaan ja individuaaliin haastattelukulttuuriin.

Tietokone helpotti arkea, mutta silti sen tarpeellisuutta epäiltiin

Ensimmäinen tietokone Businesslikeen hankittiin jotakuinkin vuonna 1993. Yksi osakkaistamme ehdotti, että niitä hankittaisi vain yksi kappale. Hän ei ylipäätään ymmärtänyt mihin sellaista tarvitaan.

Vuonna 1994 tekninen edistyminen alkoi toden teolla näkyä arjen rutiineissa. Businesslike päätti ottaa käyttöön Solo-maksupalvelujärjestelmän mikrotietokoneeseen. Siihen loppui palkkojen maksu ja laskujen naputtelu World Trade Centerin pankkisalin tuulikaapissa  Aleksanterinkadulla.

Businesslike oli aika lailla etunojassa www-sivujensa kanssa ja lähti nopeasti mukaan myös bannerimainontaan. Www-domainin hakuunkin liittyy tarina, jolle voimme tänään vain nauraa. Domainia ei voinut hakea nimelle, jonka on adjektiivi! Jos yrityksen perustaminen vaati luvan, niin domain vaati erikoisluvan!

Työhakemukset tulivat kaikesta huolimatta vielä pitkään kirjepostilla, kandiesittelyt asiakkaille tehtiin puhelimessa ja CV:t lähetettiin perään faxilla.

Työvoiman vuokrauksen luvanvaraisuus ja alalle tulemisen esteet poistuivat vuonna 1997. Ulkomaisia kilpailijoita saapui markkinoille. Rekrytointiala kehittyi kansainvälisessä kilpailussa kovan luokan osaamistoiminnaksi.

Uusia ihmistöitä kehittyy rutiinien tilalle, unholaan vaipuvat kerroslähetit ja postittajat – hyvä niin!

2000-luku toi yhä lisää teknologiaa rekrytointiin. Nyt tekoäly ja algoritmit rettuuttavat meitä mennen ja tullen. Yritämme pysyä kärryillä siitä mitä Google kulloinkin haluaa ja arvostaa. Uudet asiantuntijat opastavat meitä miten tavoittaa parhaat osaajat ja optimoida viestit. Uusia ammattikuntia syntyy teknologian ympärille, uusia ihmistöitä kehittyy rutiinien tilalle, unholaan ovat vaipuneet kerroslähetit ja postittajat. Oikein hyvä niin, että ketterät käpälät ja kirjepostikärryt korvautuvat droneilla ja viestintäalustoilla.

Kurkistaminen menneisyyteen tekee hyvää, mutta auttaako se meitä ennustamaan ajankohtaa, jolloin nykymuotoisen työelämän käytännöt tuntuvat yhtä kaukaisilta, kuin HPY:n Keltaiset Sivut tuntuvat nyt?

*) Jos olet Hesarin tilaaja, pääset juttuun tästä: https://dynamic.hs.fi/2019/internet30v/index.html

Marju Vuorensalmi

Marju Vuorensalmi

Johtava konsultti & partneri

Tilaa Businessliken uutiskirje:

Ota yhteyttä
Back To Top

Tilaa Businessliken uutiskirje

Piristämme päivääsi raikkailla työelämäteemoilla muutaman kerran vuodessa.

Kiitos uutiskirjetilauksesta!