skip to Main Content
5 Rekrytointivinkkiä, Joilla Onnistut – Unohda Varovaisuus Ja Panosta Merkitykseen

5 rekrytointivinkkiä, joilla onnistut – unohda varovaisuus ja panosta merkitykseen

Työntekijöiden rekrytointi on näinä aikoina sanalla sanoen vaikeaa! Pullonkauloja on yllättävissä paikoissa. Tunne, fiilis, vaikuttaa paljon siihen, hakeeko ihminen työpaikkaa vai ei. Siksi on hyvä unohtaa turha varovaisuus ja laimeus myös työpaikkailmoittelussa – vetoa tunteeseen ja kerro, miten yritys ja työpaikka eroavat muista tarjolla olevista. Esiin luovuus ja rohkeus!

1. Tee rekrytoinnissa yhteistyötä – älä vain ulkoista

Kun käytät rekrytoinnissa konsulttia, perehdytä hänet tehtävään ja yritykseen, ja tee se rehellisesti. Kerro, millainen työkulttuuri ja demografia työpaikalla vallitsee, millainen on organisaatio ja sen arvot, millaisia siellä työskentelevät ammattilaiset ja tiimit. Ennakoi rekrytointi silloin kun se on mahdollista, toimi ripeästi silloin kun on kiire! Työnhakijat vetäytyvät liian kauan kestävistä prosesseista, tai tehtävästä riippuen, reagoivat epäilevästi liian hätäisesti tehtyihin ratkaisuihin.

2. Ihminen kiinnostuu tunteella – unohda liian varovaiset ilmoitukset

Ilmoitus, jossa on vetovoimatekijöitä ja tunnetta, voi herätellä sellaisenkin kandidaatin kiinnostuksen, joka ei edes kuvitellut harkitsevansa työpaikan vaihtamista. Älä innostuksessasi luo kuplaa, vaan ole rehellinen, niin saat oikeanlaisia hakijoita. Hyvä ilmoitus on konkreettinen ja siinä näkyy ja kuuluu ihminen. Älä epäröi erottua muista kertomalla kuinka henkilöstön kehittymiseen ja viihtymiseen yrityksessänne panostetaan, millaisia arvoja yrityksenne edustaa ja mitä tarkoitusta varten se on olemassa.

3. Hevoskuurilla alkuun!

Aloita rekrytointi räväkästi. Ota ilmoituskanavat käyttöön laajasti, ole valmis panostamaan myös euroja. Jos rekrytointi aloitetaan pihistellen – varovaisesti tunnustellen, katsellen ja kuulostellen, prosessi venyy ja helposti myös vesittyy – käy kuten liian pitkään roikkuneelle asuntoilmoitukselle.

4. Kun oikea osuu kohdalle, toimi!

Rekrytoinnin ammattilaisilla on aina oma verkosto, joka takaa ettei rekrytointiin lähdetä koskaan aivan puhtaalta pöydältä. Silti hyviä tekijöitä ei ole lähellekään pakasta vedettäviksi. Ammattimainen konsultti osaa arvioida rekrytointiin lähdettäessä kuinka paljon ja millaisia hakijoita kussakin ammattiryhmässä on liikkeellä. Ja koska rekrytointi ei ole yksisuuntainen prosessi, vaan myös hakija tekee valintaa, potentiaalisten hakijoiden joukko kutistuu entisestään! Kun oikea osuu kohdalle, toimi!

5. Suorahaun taivas ja helvetti

Suorahaun kultajyvä ei sittenkään ole se, että kiinnostavia hakijoita ylipäätään löydetään, vaan se kuinka heidät saadaan kiinnostumaan yhteydenotosta ja vakuuttumaan tarjouksesta. Linkedin on meri, jossa velloo monenlaista, Looking for New Opportunities voi olla hätähuuto tai kiinnostava kutsu ottaa yhteyttä.  Kun houkutellaan prosessiin työssä olevia passiivisia hakijoita, tarjonnan (rooli, palkka, edut) täytyy olla kunnossa. Passiiviset hakijat saattavat olla hanakoita keskustelun aloittajia, mutta yhtä helposti he myös vetäytyvät, jos prosessi ei solju ja tarjous ei ole se, josta ei yksinkertaisesti voi kieltäytyä!

Lue tähän liittyvä edellinen blogi: 5 rekrytointivinkkiä, joilla onnistut – hakemalla vain valmista voit menettää timantin

Ota yhteyttä Businessliken rekrytointikonsultteihin.

 

Tilaa Businessliken uutiskirje:

Ota yhteyttä

Tilaa Businessliken uutiskirje

Piristämme päivääsi raikkailla työelämäteemoilla muutaman kerran vuodessa.

Kiitos uutiskirjetilauksesta!

Back To Top