Unelmatiimiä rakentamassa
Kun viestintätoimisto Miltton rekrytoi työntekijää, papereiden ohella myös persoonalla on merkitystä. Businesslikessa asiakkaan toive on ymmärretty.
– Asenne ratkaisee. Arvostan enemmän henkilön soveltuvuutta kuin hänen CV:tään, viestintätoimisto Milttonin henkilöstöjohtaja Cecilia Adolfsson tiivistää.
Adolfsson on työskennellyt Milttonilla, Suomen suurimmassa viestintätoimistossa, kolmen ja puolen vuoden ajan. Tehtäväänsä hän siirtyi Canal Digitalista, mistä mukana seurasi myös pitkäaikainen rekrytointikumppani, Businesslike.
– Jumppasimme aikoinaan paljonkin sitä, että olemme varmasti samalla aallonpituudella. Tämä työ kannatti, sillä nyt meillä on yhteinen näkemys – sekä silloisen että nykyisen työnantajani rekrytointipolitiikasta, Adolfsson kiittelee.
Kun oma aika ei riitä
Cecilia Adolfsson luonnehtii Milttonia nuorekkaaksi asiantuntijaorganisaatioksi, missä vallitsee tekemisen meininki. Vastapainoksi heillä osataan ottaa myös rennommin: ideoita vaikkapa pallotellaan pingispöydän äärellä. Tulevaisuuden tavoitteena on kasvaa ja kansainvälistyä entisestään. Avainhenkilöiden ja asiantuntijoiden rekrytoinnin Adolfsson hoitaa itse.
– Pidämme tärkeänä, että olemme itse tavanneet, haastatelleet ja arvioineet sopivuuden Milttonilla. Tilanteemme elää jatkuvasti, ja saatamme pikaisestikin tarvita lisää tekijöitä. Siksi on tärkeää, että meillä itsellämme on tieto hyvistä tyypeistä. Juuri näitä tilanteita varten jaksan korostaa, että takanaan ei koskaan pidä sulkea ovia, Adolfsson toteaa.
Ulkopuolisen rekrytointikumppanin tarve ja tärkeys tulevat vastaan, kun puhutaan rekrytoinneista tukifunktioihin.
– Minulla ei yksinkertaisesti riittäisi aika käydä kaikkia hakemuksia läpi, Adolfsson tietää kokemuksesta.
– Tässä vaiheessa käännyn Businessliken puoleen. Luotan heidän osaamiseensa ja kokemukseensa, ja heillä on työnhakijoista myös todella kattava oma datapankki.
Asiakkaan tavat on tärkeä tuntea
Businessliken väkeä on myös käynyt ”haistelemassa ilmapiiriä” eli tutustumassa Milttonin avokonttoriin.
– On tärkeää, että he tietävät ja tuntevat tapamme. Asiakkaan sielunelämää ei ole aina helppo ymmärtää, Adolfsson toteaa. – Keskinäistä tekemistämme helpottaa myös se, että heillä kaikki osaajat ovat ajan tasalla meneillä olevasta tilanteesta.
Businesslikea Adolfsson kiitteleekin juuri heidän kyvystään kuunnella, ei olettaa.
– On kaikkien edun mukaista, että työntekijää hakiessa eri osapuolten odotukset ovat samat. Näin vältytään turhilta pettymyksiltä ja ajanhukalta. Me rakennamme unelmatiimin aina jokaista tapausta varten. Tässä toimintamallissa korostuu se, että kaikki tulevat toistensa kanssa toimeen.
Adolfsson saa paitsi paljon avoimia hakemuksia, myös yhteydenottoja muilta rekrytointifirmoilta.
– On ihan hyvä tietää ja kuunnella, mitä markkinoilla on tarjolla, Adolfsson pohtii mutta myöntää, että tarvetta lisäpalveluille heillä ei toistaiseksi ole.
Helppo ottaa yhteyttä
Adolfsson tunnistaa Businesslikessa ja Milttonissa samoja piirteitä: yrittäjähenkisyyttä ja positiivista start up -asennetta.
– Hyväksi excel-osaajaksi voi kouluttautua, mutta oikea asenne joko on tai ei.
Kasvokkain yhteistyökumppanit tapaavat melko harvakseltaan; yhteydenpito tapahtuu pääosin puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.
– Kun henkilökemiat toimivat, yhteydenottokin on helpompaa. Meillä ei ole kumpaankaan suuntaan kynnystä soittaa tai laittaa viestiä. Luotettavan kumppanin kanssa homma toimii, Adolfsson toteaa ja tiivistää:
– Businessliken uutiskirje pitää minut ajan tasalla ja aina aika ajoin ilmestyvä suklaa hyvällä mielellä.
Miltton Group on täyden palvelun viestintätoimisto, joka tarjoaa palveluita yritysviestinnän, brändiviestinnän, markkinointi-PR:n, sosiaalisen median, vastuullisuusviestinnän, tutkimuksen, strategisen viestinnän, sijoittajasuhteiden, sponsoroinnin ja varainharkinnan alueilta. Vuonna 2001 perustettu yritys on täysin osakkaidensa omistama. Yrityksen myyntikate oli vuonna 2013 noin kahdeksan miljoonaa euroa. Milttonilla on sata työntekijää, ja lisäksi verkostoon kuuluu liuta harjoittelijoita ja freelancereita. Yrityksen toimipisteet sijaitsevat Helsingissä, Singaporessa ja Brysselissä.
Teksti: Hanna Ojanpää