Itseluottamus toi kesätyöpaikan
Jenni Hirvonen uskoo saaneensa kesätyön myyntiassistenttina itsevarmuutensa ja työkokemuksensa avulla.
– Olen toimistomaailmassa kuin kala vedessä. Liiketalouspuoli ja business-to-business ovat minun juttu, Hirvonen sanoo. Hän työskentelee kesätöissä myyntiassistenttina Feon Oy -nimisessä metalli- ja teräsalan yrityksessä. Työ jatkuu myös kesän jälkeen.
Myyntiassistenttina Hirvonen ja hänen perehdyttäjänsä vastaavat yrityksen yhdestä suurasiakkaasta, joka tilaa teräs- ja metallituotteita. Hirvosen työtehtäviin kuuluu tilausten vastaanotto, käsittely ja seuranta sekä tilausvahvistusten lähetys. Lisäksi hän vastaa 2-3 hengen tiimissä infopuhelimeen, jossa kysytään mm. tilausten perään ja laskutusasioita.
– Metalli- ja teräsala oli minulle aivan uusi ala. Se on mielenkiintoista ja on aina hyväksi oppia uutta.
Kesätyöpaikasta on löytynyt Hirvosen mukaan viihtyisä majapaikka työnteolle.
Työyhteisössä huumoria
Myös työyhteisö, johon kuuluu noin 30 työntekijää, saa Hirvoselta kiitosta.
– Usealla on vuosikymmenten kokemus alalta, ja sitä kokemuksen määrää voi vain ihailla.
Työyhteisöstä löytyy myös pilkettä silmäkulmasta.
– Pieni huumori ei ole koskaan pahitteeksi maailmassa, jossa työntekijöiltä vaaditaan yhä enemmän ja enemmän.
Kaikenlaisia töitä kannattaa kokeilla
Hirvosen toiveena on saada työpaikka, jossa voisi saada aikaan pidemmän työuran. Sitä odotellessa on hyvä kokeilla erilaisia työtehtäviä ja -paikkoja löytääkseen oman paikkansa työmaailmassa liiketalousopintojen jälkeen.
Kesätyöhön Hirvonen työllistyi rekrytointifirma Businessliken kautta. Koko alkukevään Hirvonen haki aktiivisesti kesätöitä, mutta vastauksena oli aina ”ei kiitos”. Toukokuussa hän haki myyntiassistentin paikkaa Businessliken kautta ja onnekkaasti parissa viikossa rekrytointiprosessi oli valmis ja Hirvonen sai paikan Feonilta.
Myyntiassistentin työtehtävä syntyi viime tingassa. Ison asiakkaan piti ensin lomailla koko heinäkuu, mutta kun näin ei käynytkään, syntyi Hirvoselle kesätyö.
– Tällä kertaa en saanut työtä tuurilla, vaan aiempi työkokemus ja koulutus on tuonut itsevarmuutta. Työhistoriani myös tuki haettavaa paikkaa. Tai näin ainakin toivon.
Hirvonen kiittelee Businesslikea.
– Businessliken toimistolla on aina mukava ja lämmin tunnelma. Sieltä on myös soiteltu perään ja kyselty kuulumisia, mikä tuntuu mukavalta. Businesslikella on ymmärretty, miten kohdataan ihmiset yksilönä, ei isona massana.
Itseluottamusta työnhakuun
Hirvonen peräänkuuluttaa työhakuun enemmän itsevarmuutta.
– Mitä vahvemmin työnhakijan persoona näkyy koko työnhakuprosessissa, sen parempi. Kannattaa miettiä, vastaavatko työpaikan vaatimukset omia vaatimuksia ja toiveita.
Työnhakuun voi Hirvosen mukaan myös harjaantua.
Työnhakijalle Hirvosella on yksi neuvo: Ei saa luovuttaa!
– Koskaan ei voi tietää, koska paikka napsahtaa omalla kohdalla.
Some tulee työnhakuun
Hirvonen on tehnyt LinkedIn-profiilin, sillä siitä on hänen mukaansa hyötyä liiketalousalalla.
– Sosiaalisen median vaikutus näkyy myös rekrytointiprosessissa. Töitä liikkuu paljon ns. Word of Mouth -periaatteella. Maailma muuttuu, joten pitää hypätä oravanpyörään mukaan tai voi helposti jäädä teknologian kehityksessä jälkeen.
Businesslike on jälleen mukana Vastuullinen kesäduuni 2017 -kampanjassa.
Juttu on tehty Henkilöstöpalveluyritysten Liiton sivuille elokuussa 2016.