skip to Main Content

Millainen on hyvä työpaikkailmoitus?

Työpaikkailmoittelun aika ei ole ohi, mutta sen muodot, kanavat, kieli ja sävy kyllä muuttuvat. Tavoittaakseen yrityksen ja tehtävän kannalta potentiaalisimmat hakijat on työpaikkailmoitus kohdennettava yhä vain yksilöllisemmin ja sen kanavat valittava luovemmin. Rekrytointi on dataan perustuvaa markkinointia!

Hyvä työpaikkailmoitus on uskottava ja rehellinen

Vältä tyhjiä korulauseita, yltiöpositiivisuutta, pelkkää omaa näkökulmaa ja yrityksen erinomaisuuden esiin tuomista, liian hienoksi naamioitua perusduunikuvausta, epämääräisyyttä tai ylätasoisuutta.

Ole rehellinen ja aito, kerro konkreettisesti mistä tehtävässä on kysymys.

Hyvässä työpaikkailmoituksessa perusasiat ovat kunnossa; siitä löytyy tietoa yrityksestä ja sen tuotteista ja palveluista, tehtäväkuva on selkeä ja ymmärrettävä, odotukset hyvin kerrottu, yhteystiedot ja yhteyshenkilö löytyvät myös helposti, samoin aikataulu tai menettelytavat. Tärkein on kuitenkin tässä: se kertoo mitä tehtävässä on hakijalle, millainen yritys on ja mitä arvoja se edustaa.

Hyvä työpaikkailmoitus on laadittu niin, ettei se ole luettelo vaatimuksia ja toivelista tuliaisista. Ilmoituksen tyyli ja sävy on kohderyhmää puhuttelevaa ja heijastaa yrityksen todellista toimintakulttuuria ja arvomaailmaa. Hyvästä ilmoituksesta aistii, että se kertoo todellisesta työelämästä ja, että sen hyveet ovat totta.

Hyvä työpaikkailmoitus huomioi, että työpaikka on osa ihmisen elämäntyyliä

Työn omaksi kokeminen, työn merkityksellisyys, mahdollisuus kehittyä ja oppia ravitsevat sisäistä motivaatiota. Viihtyvyys on vallitseva trendi.

Samalla tavoin kuin markkinoinnissa yleensäkin, emme voi yhdellä viestillä puhutella kaikkia ja rekrytoinnissa sellaista kannattaa suorastaan karttaa.

Hyvä työpaikkailmoitus on siellä missä sen kohderyhmä viettää aikaa

Sanomattakin on selvää, että ilmoitella kannattaa ainakin siellä missä tiedät kohderyhmäsi viettävän aikaa. Lehden lukeminen (sähköinen enenevässä määrin) on edelleen monelle sunnuntairetriitti, erilaisilla rekrytointisivustoilla on hakijoille räätälöityjä kehittyneitä hakupalveluita, LinkedIn, Google löytää työpaikkailmoituksen yrityksen nettisivuilta, ilmoittelukanavista, blogeista ja melkein mistä vain. Myös luovat sissimarkkinoinnin keinot voivat toimia; voihan se oikea tekijä löytyä torilla megafoniin huutamallakin!

Rekrytointiyritysten tämäkkää osaamista, verkostoja ja nopeutta kannattaa myös hyödyntää, sillä slogan ’nopeat syövät hitaat’ on enemmän kuin osuvasti sanottu ja kiinnostavimmat kandidaatit saattavat vain odotella oikeanlaista tarjousta.

Etsitpä tulevaisuuden talenttia kansainvälisiin kuvioihin tai luottotyöntekijää ’Möttösen Konepajaan’ – teknologia ei ratkaise rekrytointihaastettasi

Mobiili on rekrytointi-ilmoittelun uusi musta. Digitaalisuus muuttaa kaiken minkä voi. Nopeat ja vaivattomat digitaaliset rekrytointikanavat ovat väline ja teknologia, eivät sisältö ja idea.

Rekrytointi on aina haaste, jota teknologia ei ratkaise – ihmiset ja ideat ratkaisevat!

Marju Vuorensalmi

Marju Vuorensalmi

Johtava konsultti & partneri

Tilaa Businessliken uutiskirje:

Ota yhteyttä
Back To Top

Tilaa Businessliken uutiskirje

Piristämme päivääsi raikkailla työelämäteemoilla muutaman kerran vuodessa.

Kiitos uutiskirjetilauksesta!