Skip to content

Millainen on hyvä moderni työpaikkailmoitus?

Työpaikkailmoittelu elää ajassa ja nyt informatiivisuuden vaatimus on kasvanut. Puhutellakseen haluttua hakijakuntaa työpaikkailmoituksen sisältö on mietittävä yhä kohdennetummin ja tehtävästä kerrottava entistä konkreettisemmin ja symmetrisemmin: toivottujen tuomisten ja tarjottujen antimien on oltava tasapainoisessa suhteessa. Tämä balanssi saa näkyä jo ilmoitustilan käytössäkin! Samaan hengenvetoon toteamme, että rekrytointi-ilmoittelu on markkinointia, sillä harvan yrityksen brändi yksistään on niin vetovoimainen, ettei mitään markkinoinnillisia toimia tarvitse tehdä.

Hyvä työpaikkailmoitus on aito ja rehellinen

Tarjolla kymmenen hyvää ja yhdeksän kaunista, se kuuluisa näköalapaikka, kilpailukykyiset edut ja yhteen hiileen puhaltava tiimi? Hyvä ilmoitus on rehellinen ja aito, se kuvaa konkreettisesti, mistä tehtävässä on kysymys. Se antaa riittävästi tietoa tehtävän sisällöstä ja sen vaativuustasosta. Liian yleväksi naamioitu perusduuni tai liian vaatimattomaksi paketoitu vastuutehtävä vievät rekrytoinnin jo alkumetreiltä metsään. Epämääräisyys ja ylätasoisuus herättävät lukijassa ainoastaan jatkokysymyksiä, joihin et ehkä koskaan pääse vastaamaan.

Hyvässä ilmoituksessa on myös tietoa organisaatiosta ja tiimistä. Aina voi ohjata hakijan nettisivuille, mutta jo ilmoitukseen kannattaa nostaa jotain ajankohtaista, kiintoisaa ja juuri kyseisen tehtävän kannalta relevanttia yksityiskohtaakin esille. Hyvästä ilmoituksesta selviää myös, miksi ja millaiseen tilanteeseen rekrytointi tehdään. Yksi tyypillisimmistä hakijakysymyksistä on ’miksi’, siksi mieluummin runsasta kuin niukkaa tiedonantoa. Hyvin kirjoitettu ilmoitus suorastaan imaisee hakijan tunnelmaan. Hyvin kuvailtu tehtävä saa hakijan näkemään itsensä osana tiimiä ja organisaatiota, vähäinen informaatio herättää kysymyksiä, joihin mielikuvitus ja arvailu vastaavat. Mitä enemmän hakijan listalla on kysymyksiä, sen varmemmin ne jäävät kysymättä.

Hyvin saman tyyppiset ja geneeriset tehtäväkuvaukset eivät myöskään erotu toisistaan ja harvoin pelkkä yrityksen brändi riittää houkutuslinnuksi. Hyvä työpaikkailmoitus ei siis ole vain tehtäväluettelo ja lista vaatimuksia, mutta kuvailee silti mahdollisimman selkeästi, mitä hakijalta odotetaan ja toivotaan, ja millaisin ’tuomisin’ tehtävässä parhaiten pärjää ja menestyy.

Hyvän ilmoituksen tyyli ja sävy heijastavat yrityksen kulttuuria ja sitä, millaisia arvoja yritys kaikkineen edustaa. Siitä aistii, että se kertoo todellisesta arjesta ja sen eri dimensioista. Myös ns. loppukaneettien ja toimintaohjeiden on hyvä olla selkeitä: mikä on tehtävän viimeinen hakupäivä, milloin ja miten prosessi etenee ja keneltä tehtävästä voi halutessaan saada lisätietoja.

Palkka-avoimuus keskusteluttaa myös erityisen paljon juuri nyt. Tutkimukset puhuvat avoimuuden puolesta. Avoimuus on vetovoimaista. Jopa väljä palkkahaitari lisää ilmoituksen kiinnostavuutta. Jos tämäkin on vielä liikaa, voi aina luvata, että hakija saa soittaessaan tiedon palkkatasosta. Pussi päässä ei työpaikkaa silloin tarvitse hakea.

Hyvä työpaikkailmoitus huomioi, että työpaikka on osa ihmisen elämäntyyliä

Työn omaksi kokeminen, työn merkityksellisyys, mahdollisuus kehittyä ja oppia ravitsevat sisäistä motivaatiota. Arjen sujuvuus, flow, viihtyvyys ja vähintäänkin osittainen vapaus valita työn tekemisen muoto ovat asioita, joista kannattaa kertoa. Kun ihmiselle tulee tunne, että työ ja muu arki on sovitettavissa yhteen ja työ sopii omaan elämäntyyliin, ollaan jo pitkällä!

Sanomattakin on selvää, että ilmoitella kannattaa ainakin siellä missä tiedät kohderyhmäsi viettävän aikaa. Me Businesslikessa uskomme monikanavaisuuteen ja aktiiviseen ilmoitusten toimivuuden seuraamiseen. Jos ilmoitus ei jostain syystä toimi, sitä voidaan aina muokata.  Myös omat verkostot kannattaa pitää tietoisina avoimista työpaikoista.

Teknologia ei ratkaise rekrytointihaastettasi

Irtoaako rekrytointi ihmisistä ja siirtyy algoritmin hoitamaksi? Digitaalisuus muuttaa lopulta kaiken minkä voi, mutta rekrytointi on haaste, jota teknologia ei ratkaise – ihmiset ja ideat ratkaisevat!

Avatar photo

Marju Vuorensalmi

Senior Consultat, Partner

Etsitkö luotettavaa rekrytointikumppania?

Ota yhteyttä
Back To Top