skip to Main Content

Johtajat tarttuvat ilmoitushakuun, ’perusduunari’ haetaan kotiovelta

Headhunter ottaa tänä päivänä yhteyttä yhtä sujuvasti palkanlaskijaan kuin myyntijohtajaankin. Ilmoitus- ja suorahaun käytön eroja eivät selitä tehtävänimikkeet tai vuosipalkka, vaan työnhakijoiden aktiivisuus ja saatavuus.

Työvoima- ja osaajapula on totta (vaikka totta on sekin, että kaikki eivät työtä löydä). Monelle yritykselle tilanne tulee kaikesta huolimatta yllätyksenä, kun se osuu omalle kohdalle.  Asetelman luullaan edelleen olevan sellainen, että toinen antaa ja toinen ottaa – roolitus lienee tässä setapissa kovin ilmeinen.

”Koputamme vaikka ovelle ja keitämme aamuteet”

Me rekrytoijatkin olemme menneinä vuosina tottuneet letkauttamaan, ettei ketään tulla töihin kotiovelta hakemaan! Paitsi, että nykyisin tullaan. Hesari kirjoitti kesäkuun puolivälissä työelämäjutun Yhdysvalloista; siellä rekrytointiyritys muistuttelee työntekijöitä työvuoroista tekstareilla, vie heitä asioille työpäivän aikana ja kuljettaa kotiovelta työpaikalle. ”Koputamme vaikka ovelle ja keitämme aamuteet, että varmasti saamme ihmiset töihin.”

Kun seuraa mm. LinkedIn työpaikkailmoituksia, joiden hakijadata näkyy rajoitetun avoimesti, huomaa, että director- ja senior-tason hakijat ovat ehkäpä aktiivisimpia työnhakijoita juuri nyt. Perustehtäviin hakijoita voi olla nolla!

Tämä ei tarkoita, etteikö ilmoitushakukin toimisi, kunhan sisältö on puhuttelevaa, yrityksen työnantajabrändi kukoistava ja kunkin median vaatimat erityselementit kunnossa. Perusjargonilla on turha edes yrittää.

 

Marju Vuorensalmi

Marju Vuorensalmi

Johtava konsultti & partneri

Tilaa Businessliken uutiskirje:

Ota yhteyttä
Back To Top

Tilaa Businessliken uutiskirje

Piristämme päivääsi raikkailla työelämäteemoilla muutaman kerran vuodessa.

Kiitos uutiskirjetilauksesta!