Fiskars arvostaa ketteryyttä

Fiskarsilla muutosvauhti on kovaa. Se edellyttää kykyä ketterään ja joustavaan työskentelytapaan, niin yrityksen työntekijöiltä kuin yhteistyökumppaneiltakin. Businesslike ja Fiskars ovat tehneet jo useamman vuoden ajan tuloksellista rekrytointiyhteistyötä.

– Pidän Businesslikea ketteränä toimijana. Businesslike on pystynyt vastaamaan omalla asiantuntemusalueellaan Suomessa oleviin tarpeisiimme hyvin, kiittelee Fiskarsin HR-päällikkö Tiina Hildén.

-Meille on tärkeää, että yhteistyökumppanillamme on kyky kuunnella ja ymmärtää asiakastarpeemme kulloisessakin tilanteessa. Sen lisäksi, että kumppanimme ymmärtää, millainen tarve meillä on, he pystyvät myöskin toimittamaan meille halutulla laadulla kandidaatteja riittävän nopeasti ja kustannustehokkaasti.

Yhteistyöllä tehoa ajankäyttöön

Fiskarsilla ei ole globaalisti keskitettyä rekrytointiorganisaatiota. Yrityksessä työskentelee tällä hetkellä kansainvälisesti yhteensä 70 HR-ammattilaista, joista 10 Suomessa.

Fiskarsilla HR-organisaatio keskittyy tukemaan liiketoimintaa, ja on mukana henkilöstön työsuhteissa aktiivisesti koko niiden elinkaaren ajan.

Kova muutos- ja kasvutahti tuo oman lisänsä HR-työhön. Esimerkiksi vuoden 2016 aikana Fiskars teki yritysoston, jonka seurauksena yrityksen liiketoiminnan koko tuplaantui. Sen myötä HR:ssä on perehdytetty ahkerasti uusia kollegoita yrityksen prosesseihin ja käytäntöihin, sekä luotu yhdessä uusia prosesseja niille alueille, joilla niitä ei vielä ole.

-Koska HR:n työlistalla voi olla ajasta riippuen hyvin paljon erilaisia asioita, on tarkkaan mietittävä, mihin aikansa käyttää. Rekrytoinnin yhteistyökumppani tuo apua päivittäiseen arkeen.

Rekrytointikumppanin avulla monipuolisemmin hakijoita prosessiin

Ajan säästäminen ei ole kuitenkaan ainoa syy siihen, miksi Fiskars käyttää rekrytoinneissa yhteistyökumppania.

-Aina potentiaaliset työntekijät eivät ole liikekannalla, ja heidät täytyy löytää ja houkutella prosessiin. Tämä on myös yksi syy, miksi rekrytoinnissa käytämme ulkopuolista yhteistyökumppania, Hildén kertoo.

Motivoitunut työntekijä saa aikaan parhaita tuloksia

Fiskars kiinnittää erityistä huomiota rekrytoinneissaan hakijoiden motivaatioon. Kun henkilö on motivoitunut työtehtävän sisällöstä, hän saa myös aikaan parhaita tuloksia, Fiskarsilla uskotaan. HR-päällikkö Tiina Hildén vakuuttaa, ettei kansainvälinen toimintaympäristö tuo tähän lisäulottuvuuksia.

-Asia on universaali, eli ihmisen motivaatio syntyy samalla tavalla kulttuurista riippumatta.

Muita ominaisuuksia, joita Fiskars työntekijöissään arvostaa, ovat muutosvalmius, jatkuva itsensä kehittäminen, omatoimisuus ja proaktiivisuus.

-Hyväksi lisäksi ovat sitten myös hyvät yhteistyötaidot, vaikuttamisen taidot ja verkostoitumisen taidot, Tiina Hildén summaa.

Fiskars on kodin, puutarhan ja ulkoilun brändättyjen kuluttajatuotteiden johtava tarjoaja maailmanlaajuisesti. Se on vanhin yhä toiminnassa oleva suomalainen yritys, ja sijoittuu vuodesta toiseen hyvämaineisimpien yritysten kärkeen Suomessa. Yritys työllistää noin 9 000 henkilöä yli 30 maassa.

Tilaa Businessliken uutiskirje:

Ota yhteyttä
Search