skip to Main Content

’Ei ole helppoa’: Rekrytoinnin trendit 2019

Millaista on rekrytoida asiantuntijoita pääkaupunkiseudulla tällä hetkellä? 

Businesslike halusi saada tutkittua tietoa yritysasiakkaidensa ajankohtaisista näkemyksistä rekrytoinnin trendeihin liittyen. Tehtävään valjastettiin Asiakasymmärrystoimisto Kuulas Helsinki, joka toteutti tutkimuksen syväluotaavina puhelinhaastatteluina helmikuussa 2019.

Rekrytoinnin trendeiksi nousivat tiukka kilpailu parhaista tekijöistä, hektisyys rekrytoinneissa, määräaikaisuuksien ja vuokratyövoiman käytön lisääntyminen sekä sosiaalisen median ja omien verkostojen merkityksen nousu rekrytoinnissa. Tekoälyn käyttö jakoi haastateltavien mielipiteitä.

Kilpailu on tolkuttoman kovaa

Kilpailu hyvistä ammattilaisista ja parhaista henkilöistä on tiukka. Muun muassa hyvät vuorovaikutus- ja tietotaidot nousivat keskiöön kiinnostavia hakijoita arvioitaessa. Lisäksi työntekijöiltä odotettiin sitoutumista työpaikkaan sekä sopeutumiskykyä muutoksiin. Haastateltavat kokivat, että tämänkaltaisten tekijöiden löytäminen on nyt haastavaa.

Kilpailun kiristyminen asettaa uudenlaisia haasteita työpaikkailmoitteluun. Haasteena on saada rekrytoivasta yrityksestä ja työtehtävästä niin houkutteleva, että sitä lähtee tavoittelemaan juuri ne kiinnostavimmat kandidaatit, joille olisi ottajia muuallakin. Työpaikan vahvuuksia ei kannata nyt peitellä, vaan on tuotava rohkeasti esille kilpailijoista erottavat ominaisuudet niin yrityskulttuurissa kuin kompensaatioasioissakin.

Maaninen meininki

Rekrytointitarpeet ovat kasvaneet monessa organisaatiossa joko yrityksen kasvun myötä tai vaihtuvuuden lisääntymisen takia. Etenkin nuorempien työntekijöiden havaittiin vaihtavan nykyään useammin työpaikkaa. Aikapaine on myös läsnä aiempaa vahvemmin; ei olisi varaa olla ilman tekijää yhtään viikkoa.

Työpaikkavaihtoehtoja on ollut viime ajat useille ammattilaisille paljon tarjolla, joten sitouttaminen voi olla haastavaa tästäkin syystä. Vaikka olosuhteet nykyisessä työssä olisivat hyvin tyydyttävät, voi oikeaan saumaan sattunut puhelu tai puolivahingossa huomattu työpaikkailmoitus saada aikaan riittävän aktivoitumisen – ja se on sitten menoa.

Akuutti apu: määräaikaisuudet ja vuokratyövoima

Määräaikaisuudet ja vuokratyövoiman käyttö yleistyvät. Nyt tavoitellaan täsmällistä ratkaisua usein akuuttiin tilanteeseen: projektiin, ruuhkahuippuun tai muuhun nykyajan työelämän vaihtelevaan tarpeeseen.

 Sosiaalinen media ja omat verkostot on pengottava

On vaikea kuvitella tekevänsä työpaikkailmoittelua niin, ettei ottaisi mukaan perinteisten kanavien rinnalle sosiaalista mediaa. Nykyisin kanavamixit ovat aiempaa monipuolisempia ja räätälöidympiä. Tavoitteena on rakentaa kimara, jolla saadaan kontakti kiinnostaviin ehdokkaisiin; laukaistaan viestit oikeaan suuntaan ja toivotaan, että joku niistä osuu toivottuun kandidaattiin.

Passiivisena ei rekrytoijan passaa hakemuksia jäädä odottelemaan, vaan puhelin on parasta ottaa käteen ja herätellä myös oman verkoston aarteita.

 Onko tekoäly oikotie onneen?

Uskoimme, että tekoäly nousisi vahvasti odotuksissa esille, koska siitä on puhuttu lähiaikoina niin paljon. Tekoälyn käyttö kuitenkin jakoi haastateltavien mielipiteitä. Muutama koki, että sen käyttö on nyt tärkeää sopivien profiilien löytämisessä. Toisia sen käyttö taas epäilytti.

Businessliken oma rekrytointiresepti on yhdistelmä algoritmeja, käsityötä ja vahvaa halua ratkaista asiakkaan henkilöstötarve onnistuneesti. Onnistumisessa auttavat vuosien saatossa syntyneet laadukkaat verkostot, rohkeus testata uusia toimintatapoja ja ennen kaikkea sinnikkyys.

Kristiina Palmu

Kristiina Palmu

Asiakkuuspäällikkö / seniorikonsultti

Tilaa Businessliken uutiskirje:

Ota yhteyttä

Tilaa Businessliken uutiskirje

Piristämme päivääsi raikkailla työelämäteemoilla muutaman kerran vuodessa.

Kiitos uutiskirjetilauksesta!

Back To Top