Reetta Evers

Yyt ja Zetat työhaastattelussa

1. Työhaastattelu on dialogi.

Nuoret kuuntelevat tarkasti ja haluavat tulla kuulluksi – myös työhaastattelussa. Yyt ja Zetat elävät maailmassa, jossa omia asioita ja ajatuksia ei tarvitse piilottaa, vaan niitä voi (ja pitää) jakaa sosiaalisen median kautta laajalle joukolle. Mielipiteitä vaihdetaan ja asioista keskustellaan tuttujen ja tuntemattomien kanssa.

Perinteinen ”työnantaja kysyy ja työnhakija vastaa” -haastattelumalli ei vetoa tulevaisuuden talentteihin. Vuorovaikutteisella keskustelulla rakennat luottamusta ja luot positiivista, kiinnostavaa työnantajakuvaa.

2. Tosi-TV -kasvateille tosi tarina toimii.

Kerro jo rekrytointi-ilmoituksessa paitsi tehtävästä myös yrityksestä. Kuvaile tunnelmaa ja kerro arvoista. Tehokkainta on, jos voit kertoa tarinan yrityksestäsi. Tee se vakuuttavasti, hauskasti ja kiinnostavasti. Tärkeintä on, että tarina on tosi.

Nuoret uskovat yhä vähemmän kiillotettuun pintaan ja entistä enemmän tuttaviensa suosituksiin, omiin ja muiden kokemuksiin. He tietävät, ettei yksikään yritys ole ’täydellinen’ – sen sijaan he arvostavat aitoutta ja avoimuutta.

3. Älä kysy atk-taidoista.

Mitä nuorempi hakija on kyseessä, sitä todennäköisemmin hän on ollut mobiili jo ennen kuin on oppinut kävelemään. Nuoret ovat tottuneet etsimään tietoja ja ratkaisemaan ongelmia alati muuttuvilla teknisillä vempaimilla ja sovelluksilla.

Jos heiltä tivataan työhaastattelussa tietoteknistä osaamista, puhumattakaan jonkin tietyn järjestelmän käyttökokemuksesta, he eivät todennäköisesti ymmärrä koko kysymystä. Yrityksesi alkaa vaikuttaa kysymyksen myötä vanhanaikaiselta ja jäykältä.

4. Anna palautetta ja luo henkilökohtainen kontakti.

Työhaastattelu on usein hakijan ensimmäinen todellinen kosketus yritykseesi. Tapa millä hoidat rekrytointiprosessin, kertoo hakijalle totuuden yrityksestäsi paremmin kuin houkutteleva teksti rekrytointi-ilmoituksessa tai yrityksen kotisivuilla. Älä tipauta hakijaa mustaan aukkoon, vaan pidä hänestä huolta. Kuten kaikki hakijat, myös nuoret odottavat ystävällistä ja oikeudenmukaista kohtelua.

Välinpitämättömyys, viestinnän puute tai lupausten pettäminen kostautuvat myöhemmin heikentämällä yrityksen mainetta. Ennen huonot kokemukset levisivät tuttuja tavatessa, nyt sana leviää sosiaalisessa mediassa suurelle joukolle salamannopeasti. Kohtele jokaista hakijaa kaikissa rekrytointiprosessin vaiheissa johdonmukaisesti, aidosti ja arvostavasti!

Y-sukupolvi on yleisimpien määritelmien mukaan syntynyt 1981-1995. Heidän on havaittu olevan edellisiä sukupolvia nautinnonhaluisempia, ja kyseenalaistavan asioita rohkeammin myös työpaikoilla.

Z-sukupolvi on syntynyt tarkimpien määritelmien mukaan vuonna 1995 tai sen jälkeen, kännykkä kädessä, online-tilassa. Zetan ennustetaan muokkaavan johtamista ja työelämän totuttuja malleja vielä edeltäjiään radikaalimmin. Zetoille vapaus ja yksilöllisyys ovat tärkeitä ja he haluavat tehdä työtä yrityksissä, jotka sopivat heidän ”henkilöbrändiinsä” ja arvomaailmaansa.

Tarvitsetko apua rekrytointiin? Ota yhteyttä! Autamme mielellämme.

Reetta Evers

Reetta Evers

Asiakkuuspäällikkö, markkinointi ja viestintä

Tilaa Businessliken uutiskirje:

Ota yhteyttä

Tilaa Businessliken uutiskirje

Piristämme päivääsi raikkailla työelämäteemoilla muutaman kerran vuodessa.

Kiitos uutiskirjetilauksesta!

Search