Marju Vuorensalmi

Millainen on hyvä työpaikkailmoitus?

Työpaikkailmoittelun aika ei ole ohi, mutta sen muodot, kanavat, kieli ja asenne kaipaavat kyllä muutosta. Tavoittaakseen yrityksen ja tehtävän kannalta potentiaalisimmat hakijat on työpaikkailmoitus kohdennettava yhä vain yksilöllisemmin ja sen kanavat valittava luovemmin.

Rekrytointi on dataan perustuvaa markkinointia!

Hyvä työpaikkailmoitus on uskottava ja rehellinen

Vältä tyhjiä korulauseita, yltiöpositiivisuutta, hienoksi naamioitua perusduunia, epämääräisyyttä tai tunnetta, että jotain jää kertomatta.

Ole rehellinen ja aito, kerro konkreettisesti mistä tehtävässä on kysymys.

Hyvässä työpaikkailmoituksessa perusasiat ovat kunnossa; siitä löytyy tietoa yrityksestä ja sen tuotteista ja palveluista, tehtäväkuva on selkeä ja rehellinen, vaatimukset ja edut on kerrottu hyvin ja kaikki yhteystiedot löytyvät helposti.

Hyvä työpaikkailmoitus on laadittu niin, ettei se ole luettelo vaatimuksia ja toivelista tuliaisista. Ilmoituksen tyyli ja sävy on kohderyhmää puhuttelevaa ja heijastaa yrityksen todellisuutta ja arvoja. Hyvästä ilmoituksesta aistii, että sen kanssa ollaan tosissaan ja, että sen laatija tuntee yrityksen lupauksen, brändin ja haettavan tehtävän.

Hyvä ilmoitus ei koskaan synny sattumalta!

Hyvä työpaikkailmoitus huomioi, että työpaikka on osa ihmisen elämäntyyliä

Viihtyvyys on nouseva trendi. Työn omaksi kokeminen, mahdollisuus kehittyä sekä työn merkityksellisyyden kokemus ravitsevat sisäistä motivaatiota. Ihmisillä on erilaisia tarpeita ja elämäntilanteita ja he arvostavat erilaisia asioita elämässä ylipäätään.

Monster on tutkinut työpaikan valintakriteerejä ja tehnyt kohderyhmätutkimuksen B2B-myyntiammattilaisten työnhaun syvemmäksi ymmärtämiseksi. Millaisia myyjät sitten tutkimuksen mukaan ovat työnhakijoina ja rekrytointiviestinnän kohteina? Toimiala, yrityksen tuotteet ja palvelut, palkkausmuoto ja matkustaminen olivat asioita, joihin jo työpaikkailmoituksissa kiinnitettiin huomiota. Toisarvoisempia olivat vaikkapa työnantajan tarjoamat edut, työpaikan yhteishenki tai yrityksen maine työnantajana. Se, että myyjät ovat toimialauskollisia, skeptisiä ja kehittymismahdollisuuksien perään katsovia, on tietoa, josta on todella paljon hyötyä myyjiä rekrytoivalle yritykselle. Myös oman organisaation (työntekijöiden) ymmärrystä rekrytoitavan roolin vaatimuksista, ja siinä menestymisen edellytyksistä kannattaa hyödyntää.

Samalla tavoin kuin markkinoinnissa yleensäkin, emme voi yhdellä viestillä puhutella kaikkia ja rekrytoinnissa sellaista kannattaa suorastaan karttaa.

Työpaikka on osa ihmisen elämäntyyliä, ja siksi rekrytointiin kannattaa suhtautua holistisesti!

Hyvä työpaikkailmoitus on siellä missä sen kohderyhmä viettää aikaa

Sanomattakin on selvää, että ilmoittele siellä missä tiedät kohderyhmäsi viettävän aikaa. Lehden lukeminen on edelleen monelle sunnuntairetriitti, erilaisilla rekrytointisivustoilla on hakijoille räätälöityjä kehittyneitä hakupalveluita, LinkedIn kasvaa kohisten, Google löytää työpaikkailmoituksen yrityksen nettisivuilta ja blogeista – luovat sissimarkkinoinnin keinot ovat kaikkien ulottuvilla. Rekrytointiyritysten tämäkkää osaamista, verkostoja ja nopeutta kannattaa myös hyödyntää, sillä slogan ’nopeat syövät hitaat’ on enemmän kuin osuvasti sanottu ja kiinnostavimmat kandidaatit saattavat vain odotella oikeanlaista tarjousta.

’In the new world, it is not the big fish which eats the small fish, it’s the fast fish which eats the slow fish.’ Klaus Schwab, The World Economic Forum.

Etsitpä tulevaisuuden talenttia kansainvälisiin kuvioihin tai luottotyöntekijää ’Möttösen Konepajaan’ – teknologia ei ratkaise rekrytointihaastettasi

Mobiili on rekrytointi-ilmoittelun uusi musta. Digitaalisuus muuttaa kaiken minkä voi. Nopeat ja vaivattomat digitaaliset rekrytointikanavat ovat väline ja teknologia, eivät sisältö ja idea.

Rekrytointi on aina haaste, jota teknologia ei ratkaise – ihmiset ja ideat ratkaisevat!

Tarvitsetko apua rekrytointiin? Ota yhteyttä! Autamme mielellämme.

Marju Vuorensalmi

Marju Vuorensalmi

Johtava konsultti & partneri

Tilaa Businessliken uutiskirje:

Ota yhteyttä

Tilaa Businessliken uutiskirje

Piristämme päivääsi raikkailla työelämäteemoilla muutaman kerran vuodessa.

Kiitos uutiskirjetilauksesta!

Search