Marju Vuorensalmi

Millainen on hyvä rekrytointiprosessi?

Rekrytoijan työ on enimmäkseen hakijoiden hylkäämistä. Tai ainakin tällaisessa roolissa hänen tulisi itsenä nähdä ymmärtääkseen miten mittavasta viestintähaasteesta rekrytoinnissa on kysymys.

HYVÄ REKRYTOINTIPROSESSI ON AKTIIVINEN

Rekrytointiprosessin aikana hakijoiden kanssa viestitään tavalla tai toisella, ja toivottavasti riittävän usein. Yksi hyvän rekrytointiprosessin tunnusmerkki on se, että se on aktiivinen: hakijoiden kyselyihin vastataan ja heille annetaan oma-aloitteisesti väliaikatietoja myös ennen lopullisia päätöksiä (varsinkin kun rekrytoinneilla on tapana venyä). Päätöksistä ilmoitetaan heti, kun ne on tehty.

Viestinnässä ei voi unohtaa ketään, ei niitä, jotka etenevät prosessissa loppusuoralle ja maaliin, mutta ei niitäkään, jotka tipahtelevat matkan varrella joukosta tai eivät kiinnostavimpiin joukkoon koskaan ylläkään.

Kun puhumme rekrytoinnista, puhumme aina viestinnästä!

PARAS REKRYTOINTIPROSESSI ON ENNAKOITAVA

Paras rekrytointiprosessi on sellainen, jossa hakijalle kerrotaan jo alkuvaiheessa miten rekrytointi etenee ja milloin hän seuraavan kerran kuulee uutisia haustaan, jotta hän voi merkitä kalenteriinsa tuon ajankohdan, kuten minkä tahansa päivän tai viikon, jolloin jotain tärkeää tapahtuu.

Silti joukossamme on vielä myös yrityksiä, joilta alkeellisimmatkin rekrytointikäytännöt puuttuvat, eivätkä työnhakijat välttämättä koskaan saa edes ‘automaattista kiitosta’ vastaukseksi lähettämäänsä työhakemukseen!

Hyvä esimerkki aktiivisen yhteydenpidon, informatiivisen ja kuluttajalähtöisen viestinnän osaajista on nettikauppa. Saamme postimyyntitilauksestamme tietoa vaihe vaiheelta ennen kuin tilattu tuote kolahtaa postilaatikkoon tai saapuu kotiovelle, eikä kyse ole sen suuremmasta kuin ehkä kirjasta tai T-paidasta. Tieto siitä, että tavara on lähtenyt varastosta ja matkalla määränpäähän tuntuu hyvältä, antaa toimittajasta vastuullisen kuvan ja tekee odotuksesta mielekästä ja ennakoitavaa.

Työnhaku on ihmiselle todella tärkeä asia. Siihen latautuu valtavasti odotuksia, tulevaisuuden suunnitelmia, unelmia, jännitystä ja epäonnistumisen pelkoa. Siksi työntekijöistään ja omasta brändistään välittävä yritys suhtautuu rekrytointiin ja työnhakuun aina pieteetillä!

KOHTALOKAS VIESTINTÄMOKA

Laiminlyönti rekrytointiviestinnässä voi olla suuren luokan mainemoka. Esimerkkejä ei tarvitsisi ulkomailtakaan asti hakea, mutta tässä yksi mieleen jäänyt kohtalokas sellainen Englannista. Marks and Spencer kauppaketjun epäonninen rekrytointicase.

Joulun aikaan kauppaketju rekrytoi tuhansia kausiapulaisia liikkeisiinsä. Valtaisan hakemusmäärän hallinnoinnissa haparoitiin, kun siihen ei budjetoitu tarpeeksi resursseja eikä suhtauduttu pieteetillä. Huonon organisoinnin (ja välinpitämättömyyden?) takia hakijat eivät saaneet palautetta, puhelin- ja nettilinjat ruuhkautuivat, tyytymättömyys lisääntyi ja lopulta hakijoiden kärsivällisyys tuli päähänsä. Viestit huonosta kohtelusta levisivät perhe- ja ystäväpiirissä siihen mittaan asti, että äidit soittelivat lastensa puolesta Marks and Spencerin johdolle. Joululahjatohvelit jäivät sinä vuonna hyllyihin ja kylpytakit tangoille, vanhemmat boikotoivat tavarataloa lastensa puolesta!

Rekrytoinnin dynamiikka on tänään jotain aivan muuta, kuin mitä se oli ennen. Digitalisoituminen ja sosiaalinen media vievät rekrytoijalta paljon valtaa vaikuttaa mm. prosessien aikatauluihin. Toiselta kantilta katsottuna, se antaa nopeille, empaattisille ja läpinäkyville toimijoille valtit kilpailussa parhaista tekijöistä.

MAINE ON TEKOJA

Yritykset eivät enää voi vain väittää olevansa hyviä työnantajia ilman, että toimivat kuten puhuvat. Eivätkä ne voi enää pitää erillään työnhakija-, työntekijä- ja asiakaskokemustakaan. Kokemus ja fiilis yrityksestä ja brändistä eri tilanteissa vaikuttavat sen kiinnostavuuteen työnantajana, sen kykyyn pitää parhaat työntekijät talossa sitoutuneina, luovina ja tuottavina sekä sen haluttavuuteen yhteistyökumppanina.

‘In employer branding, EXPERIENCE is everything’ – Brett Minchington

Voit tutustua Businessliken rekrytointiprosessiin tästä.

Tarvitsetko apua rekrytointiin? Ota yhteyttä! Autamme mielellämme.

Marju Vuorensalmi

Marju Vuorensalmi

Johtava konsultti & partneri

Tilaa Businessliken uutiskirje:

Ota yhteyttä

Tilaa Businessliken uutiskirje

Piristämme päivääsi raikkailla työelämäteemoilla muutaman kerran vuodessa.

Kiitos uutiskirjetilauksesta!

Search